Tuesday, April 22, 2014

Morning Sickness: Ways to reduce it

Assalamualaikum and Happy Tuesday :)

Saat kehamilan adalah saat yang indah buat semua wanita. Wanita memang istimewa kerana dipilih Allah SWT untuk merasai keajaiban ciptaan mahkluk Nya yang bernama manusia.
Tapi saat indah kehamilan itu akan bertukar menjadi masalah yang merunsingkan, meletihkan, meloyakan dan kadang kala mencapai tahap kritikal apabila mengalami alahan atau morning sickness. Kebanyakan ibu hamil mengalami morning sickness di awal kehamilan usually bermula semasa 5-6 weeks dan berlarutan sehingga 3 bulan pertama.

I had been through this before so memang tahu perasaan dia macam mana, orang lain takkan faham apa yang kita rasa. Nak makan semua serba tak kena. Yang dulu jadi favourite sekarang jadi tak suka. Nak tidur pun macam serba tak kena sebab kadang-kadang perut rasa lapar, tapi tekak tak boleh telan. Memang normal, Doctor from Specialist kata ini menandakan bahawa paras hormon kehamilan kita adalah tinggi and it's a good sign.

Antara petua yang boleh diamalkan semasa mengalami gejala morning sickness:
  • Amalkan makan madu, kurma, asam, mangga
  • Minum air halia, 100 plus, jus limau (atau lemon), air mineral
  • Kerap makan even tak lapar untuk elakkan perut masuk angin
  • Elakkan hidu bau yang tak best
  • Cuba alih perhatian untuk tak fikir rasa nak muntah 
  • Banyakkan rest, pasang CD Al-Quran untuk ketenangan minda
Pengambilan vitamin B Complex dan Ostematrix dapat membantu ibu hamil mengatasi gejala morning sickness ini. Mari kita baca kebaikan kedua-dua vitamin ini. 

Kebaikan B Complex Shaklee

  • B complex boleh melegakan mabuk, loya pening dan morning sickness di kalangan ibu hamil. Membantu dalam pembentukan hemoglobin
  • Membantu pembentukan sel darah merah dan pembentukan sistem saraf
  • Terlibat dalam penghasilan tenaga dan berguna untuk kemurungan dan stress. Ia adalah nutrien anti-tekanan

Kebaikan Ostematrix Shaklee


  • Bantu tidur lena sepanjang malam
  • Badan terasa bertenaga & mudah bangun pagi keesokan harinya, terutama apabila digabung dengan pengambilan Shaklee B-Complex
  • Menghilangkan lenguh-lenguh & bisa-bisa badan
  • Mengurangkan rasa sakit pinggang & kejang kaki terutama buat ibu hamil 
  • Melawaskan sistem penghadaman – mudah ‘membuang’ keesokan harinya (bukan cirit birit)




Kombinasi B Complex dan Ostematrix insyaAllah berkesan dalam menangani gejala morning sickness di peringkat awal kehamilan. Kalau pun tidak sepenuhnya, insyaAllah boleh mengurangkan gejala morning sickness yang melanda. 

Calcium pills adalah Ostematrix Shaklee di mana ia mengandungi gabungan Calcium Magnesium yang lengkap dengan Vitamin D. Sebiji OsteMatrix membekalkan 250mg Kalsium dan 100IU Vitamin D. Maka, untuk mendapatkan 100% nilai harian Vitamin D dan Calsium, anda perlu ambil sebanyak 4 biji OsteMatrix setiap hari. 

Ketiadaan kalsium akan menyebabkan maklumat tidak sampai kepada penerima iaitu otot dan saraf. Akibatnya, badan tidak dapat bergerak kerana tidak menerima arahan. Gejala paling ringan ialah kekejangan otot atau pun cramp yang biasanya berlaku ketika kehamilan. 

Jadi untuk ibu hamil yang mengalami alahan, tak lalu nak makan dan loya, cuba lah amalkan makan calcium dan B-Complex.  

Manakala untuk masalah morning sickness yang kronik pula, masa ni ibu hamil yang mengalami gejala ini memang rasa nak selalu berdekatan dengan toilet. Memang dah jadi penghuni setia kat tandas sebab terlalu kerap muntah-muntah dan akhirnya membuatkan badan menjadi lemah. Silap-silap boleh pengsan dalam toilet sebab tubuh badan yang dah tak bermaya dan tak kuat.
Morning sickness yang teruk boleh menyebabkan wanita kehilangan bendalir tubuh yang banyak, dan kehilangan zat galian akan memberikan kesan kepada bayi sekiranya ia berlaku dalam jangka masa yang berpanjangan. Bayi mungkin akan mengalami kekurangan berat badan, tidak membesar secara normal kerana kekurangan zat-zat penting yang diperlukan untuk tumbesaran bayi. 

Sekiranya menghadapi masalah ini, perkara pertama yg penting adalah berjumpa dengan doktor dengan segera. Manalah tahu kalau ada simptom penyakit lain yang ada pada diri kita.

Selain dari B-Complex dan Ostematrix, ibu hamil yang mengalami morning sickness teruk boleh ambil Performance Drink dan Peppermint Ginger Plus.
 

Kebaikan Performance Drink Shaklee

  • Meningkatkan Tenaga dan Daya Ketahanan Badan - Memberikan tenaga kepada otot dan sel dengan cepat. Menggantikan air yang hilang akibat muntah. Meningkatkan daya tahan otot.
  • mengurang Dehidrasi @ sebagai 'kekurangan air yang banyak dalam badan'. Seseorang ibu yang hamil, perlu memastikan dirinya tidak dehidrasi. Ini adalah kerana, air sangat penting dalam membantu hati dan ginjal membuang kumuhan daripada badan si ibu dan bayi dalam kandungannya.

Kebaikan Peppermint Gingger Plus Shaklee 
  • Ia tidak mengganggu bayi kerana ia diperbuat dari bahan semulajadi dan mempunyai sijil KKM. Direka khas oleh pakar herba utk mengurangkan morning sickness ibu hamil.
  • Halia merupakan herba terbaik dalam memelihara saluran penghadaman dan mempunyai ciri-ciri semulajadi yang nyaman dan dapat melegakan senak perut.
  • Pudina pula merupakan herba yang membantu dalam menggalakkan sistem penghadaman secara sihat dengan melegakan dan menyamankan perut.

Your Shaklee Independent Distributor
NUR LIYANA | lyanhisham@yahoo.com
WeChat ID: lyanahisham
Instagram: @lyanahisham_
Facebook: Lyana Hisham or White Lavender (page)


 
Copyright @Lyana Hisham | All Right Reserved
Designed By SF Design Lab | Powered By
Blogger.com